Dyslexie-onderzoek
Criteria:
- Uit een leesdossier blijkt dat er in het onderwijs minimaal een periode van 6 maanden extra hulp is geweest bij lees en/of spellingbegeleiding door een RTer of leerkracht d.m.v. groepsplannen of individuele begeleiding.
- Er is sprake van 3x een E score voor lezen (cito DMT) of 3x een D score voor lezen en 3x een E score voor spelling.
- De school vermoedt dat er sprake is van ernstige, enkelvoudige dyslexie en ondanks de extra hulp is er onvoldoende vooruitgang bij het lezen en/of spellen.
- Er is geen sprake is van co-morbide (andere problemen zoals ADHD-Autisme-ernstige taal/spraakproblemen die het kind belemmeren in zijn/haar leerontwikkeling).
Onderzoek:
Het dyslexieonderzoek bestaat uit 2 dagdelen;
- 1 dagdeel intelligentieonderzoek en 1 dagdeel specifiek onderzoek op lees en spellinggebied.
- Na ongeveer 3-4 weken wordt er een afspraak gepland om het onderzoek te bespreken.
- U krijgt een schriftelijk verslag en indien er sprake is van ernstige dyslexie ook een dyslexieverklaring.
- Het verslag wordt in overleg samen met ouders op school besproken.